Europa 2 - Maxximum muziky

SALT

O FILME

Na začiatku cesty k vzniku tohto špionážneho thrilleru Salt stála bezcieľna poznámka, ktorú Jolie pred niekoľkými rokmi poznamenala. „Pred niekoľkými rokmi som sa stretla so zástupkyňou predsedu predstavenstva Sony Pictures Amy Pascal a náhodou prišla reč na to, že akurát pripravuje novú Bondovku,“ spomína Jolie. „Len tak som nadhodila, že by som chcela byť Bondom. Bol to len drobný vtip, ale Amy neskôr tento projekt zaujal.“

Scenárista Kurt Wimmer napísal hlavnú rolu Salt pôvodne pre mužského predstaviteľa. Na pôvodnom scenári spolupracoval s producentom Sunilom Perkashom, ktorý s ním prišiel za producentom Lorenzom di Bonaventurou a za Amy Pascal v Sony. Oni potom oslovili režiséra Phillipa Noyca. Rovnako ako v prípade iných filmov, prešiel neskôr scenár viacerými úpravami, ale dôležitá zmena prišla až po tom, čo si tvorcovia filmu v hlavnej úlohe predstavili práve držiteľku Oscara Jolie, ako jednu z mála herečiek na svete, ktoré sú schopné hrať hlavnú úlohu v akčnom filme. Z Edwina Salta sa veľmi rýchlo stala Evelyn Salt. „Mali sme veľmi inteligentný scenár, ktorý sa nám všetkým náramne páčil a v ňom figurovala pozoruhodná a komplexná hlavná postava, takže predstava, že by sa tejto úlohy ujala Angelina, bola zrazu úplne jasná,“ hovorí Perkash. „Je to úžasná herečka, ktorá je schopná dodať našej tajomnej hrdinke dušu a jedinečný zmysel pre skutočnosť. To, aby boli v našom fantastickom príbehu reálne prvky bolo pre nás veľmi dôležité a boli sme naozaj nadšení, keď Jolie prejavila o hlavnú úlohu záujem.“

Keď sme zmenili pohlavie hlavnej postavy, začali sme znovu rozoberať dynamiku každej jednej scény,“ vysvetľuje producent Lorenzo di Bonaventura. „Neriešili sme len to, či by sa žena rozhodovala rovnako ako muž, ale tiež to, ako by na ženu reagovali ostatné postavy, či by sa ich chovanie nejako zmenilo. Bola to veľkolepá zmena, ktorá postupovala celým scenárom.“

Vo filme je Evelyn Salt, agentka CIA, obvinená z toho, že je ruskou špiónkou. Zrútil sa jej celý svet, ale Salt sa nemieni zastaviť naozaj pred ničím, len aby dokázala svoju nevinnosť – jej snahy uniknúť zadržaniu však len znásobujú podozrenia, ktorým čelí.

Di Bonaventura hovorí, že predstava týchto špiónov nie je výplodom fantázie. „Niet najmenších pochýb o tom, že existujú,“ myslí si. „CIA verí, že existujú. Pri predstave, že by niekto mohol vyčkávať a zavádzať celé svoje okolie, keď bude treba aj niekoľko desiatok rokov, a potom v pravý okamih zakročiť, je niečo skutočne tajuplné a sexi.“

Naozaj zábavné na našom filme je to, že ide o akčný thriller a okolo identity jeho hlavnej hrdinky visí množstvo otáznikov – Kto v skutočnosti Salt je?“ vyhlasuje Perkash. „Salt má v sebe celú hromadu prvkov,“ vysvetľuje di Bonaventura. „Je to thriller, je to akčný film, je to špionážny film, je to dramatický milostný príbeh a sú v ňom tiež úžasné akčné scény.“

V rámci príbehu je Evelyn Salt nútená vydať sa na útek po tom, čo ju ruský dezertér obviní z toho, že je v skutočnosti nasadená Rusmi, aby mohla zahájiť takzvaný Deň X – deň, počas ktorého začnú byť aktívni všetci ruskí špióni v Amerike a začnú vojnu proti Spojeným štátom. „Deň X je v CIA stále kontroverznou témou,“ prezrádza Jolie. „Niektorí si myslia, že je to úplný nezmysel, a iní sa domnievajú, že je nie len reálny, ale že už v niektorých prípadoch došlo k aktivovaniu špiónov. Keď sme sa týmto námetom zaoberali po prvýkrát, považovali sme ho za výmysel, ale po tom, čo sme odhalili ďalšie informácie, sme zistili, že ide o oveľa reálnejšiu vec, než sme si kedy mysleli. Skutočnosť je naozaj pozoruhodnejšia ako fikcia.“

Existujú napríklad dohady o tom, že Sovietsky zväz a potom Rusko v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch vyslali do západných krajín tajných agentov, ktorí sa vydávali za obyčajných občanov, aby tak vybudovali špionážnu sieť agentov, ktorí pod svojimi pridelenými krycími menami budú žiť pätnásť až dvadsať rokov. Ako náhle dôjde k ich aktivácii, začne sa Deň X, kolotoč sabotáží a teroristických útokov na Spojené štáty, ktorými agenti začnú rozsiahly vojnový konflikt s Ruskom. V minulosti došlo k objaveniu podobných tajných agentov na území Estónska a Kanady a záhadná smrť bývalého príslušníka FSB Alexandra Litvinenka v Londýne ostáva stále nevysvetlená. Pred nedávnom došlo na území USA k zatknutiu skupiny ľudí – ktorých priatelia a susedia považovali za normálnych radových občanov – ale oni boli obvinení z členstva v špionážnych kruhoch, žili s falošnými identitami v utajení za účelom slúžiť ruským záujmom.

„Nepochybujem o tom, že dlhodobo utajení ruskí špióni existujú,“ domnieva sa Phillip Noyce, režisér filmu. „Takýto špióni sú od samého začiatku súčasťou taktizovania. Už pred tým, ako som si prečítal scenár Kurta Wimmera, ma fascinovali myšlienky o tom, čo by sa stalo, keby niekto aktivoval všetkých špiónov naraz.“

Pre herca Lieva Schreibera boli práve takéto fascinujúce úvahy dôvodom, prečo sa rozhodol prijať túto úlohu. „Čo sa stalo so všetkými tými špionážnymi organizáciami, ktoré po páde železnej opony zanikli?“ pýta sa Schreiber. Podotýka pritom, že síce možno prišlo k zániku týchto organizácií, ale že ľudia, ktorí ich tvorili, nikam nezmizli. Čo keby bol váš kolega alebo blízky priateľ jedným z nich? „Títo agenti boli súčasťou toho, ako politici vtedy uvažovali. Dnes politici rozmýšľajú inak,“ pokračuje. „Myslím, že práve to bola otázka, ktorá Phillipa zaujímala, a mňa táto odpoveď zaujímala tiež.“

Jolie svoju postavu opisuje ako „z pochopiteľných dôvodov nie príliš ochotnú s niekým sa zblížiť a najmä vydať sa, pretože chápe, že by svojim spôsobom svojho partnera vystavovala určitému riziku.“ Evelyn Salt je však vydatá za muža, ktorý si plne uvedomuje riziká zväzku s agentkou CIA.

Konzultantka filmu, Melissa Boyle Mahle, pracovala v CIA ako agentka celých 16 rokov. „CIA vyžaduje, aby sme svojim partnerom povedali, čím sa živíme,“ vysvetľuje. „V priebehu niekoľkých rokov bolo zistené, že ľudia jednoducho nie sú schopní viesť normálne životy, pokiaľ nemajú niekoho, kto im je blízky, s kým sa môžu do istej miery pozhovárať. Na druhej strane, len preto, že váš partner vie, čím sa živíte, ešte nemusí poznať váš každodenný pracovný rozvrh – nemusí vedieť, na čom konkrétne pracujete, v akom ste nebezpečenstve alebo kam pôjdete, keď musíte náhle odísť.“

Jolie vyhlasuje, že pre agenta CIA nie je nezvyčajné, aby mal partnera. „Rozprávala som sa s jednou ženou, bývalou agentkou, a tá vravela, že pre ňu bola obrovská úľava, keď CIA opustila – po toľkých rokoch utajovania istých skutočností pred manželom sa ich vzťah zmenil. Neuvedomovala si, ako veľmi ich to odcudzovalo a aké ťažké to bolo, až kým nezačala nový život.“

V akomkoľvek vzťahu tým vzniká akási čierna diera,“ domnieva sa Mahle. „Je veľmi dôležité udržiavať normálny, zdravý vzťah, ale pokiaľ ste manželia alebo máte k niekomu naozaj blízko, potom je to veľmi ťažké.“

Aby sa Jolie na svoju rolu pripravila, tak sa samozrejme zaujímala o životy agentiek CIA. „Rozprávali sme sa s viacerými ženami zo CIA,“ opisuje Jolie. „Všetko to boli veľmi milé a priateľské ženy, ktoré si vôbec nedokážete predstaviť v nebezpečnej situácii, ale ony sa v nich skutočne objavujú.“

Prostredníctvom týchto rozhovorov s Mahle a ďalšími bývalými agentkami sa podľa Noyca Jolie dozvedela, čo by agent robil v takom prípade, pokiaľ by naozaj čelil takémuto obvineniu, akému čelí jej postava vo filme. „Zistila, aký je život špiónov, čo robia, keď ich niekto odhalí, ako sa má v takých situáciách brániť a podobne,“ hovorí režisér.

Angelina sa zaujímala o špecifiká jej roly a o to, ako sa príbeh filmu odvíja,“ prezrádza Mahle.Pochopiteľne ide o úžasný scenár a dali sme si veľmi záležať, aby sme ho čo najviac priblížili realite. Najmä jej postava musí byť čo najviac uveriteľná. Rozprávali sme sa dopodrobna o tom, ako by sa niekto cítil a ako by reagoval v prípade, že by bol obvinený z toho, že je špión druhej strany, aké by mal taký človek možnosti a tak podobne.“

Vzhľadom k obsadeniu Jolie mali tvorcovia filmu veľkú istotu v tom, že akčné scény nemusia držať na uzde. „Salt v priamom súboji bojuje veľmi agresívne,“ podotýka. „V niektorých filmoch, ktoré som nakrúcala, boli snahy o to, aby – pretože som žena – pôsobili súboje elegantnejšie.“ A elegantné podľa nej určite nie je slovo, ktorým by ste opísali štýl boja skutočného agenta, obvineného z toho, že je špiónom druhej strany.

Angelina je neuveriteľná profesionálka,“ dodáva producent di Bonaventura. „Nech už ide o dramatickú scénu, o komediálnu scénu, akčnú scénu, ide do toho vždy naplno. Je výborné pracovať s niekým, kto naozaj túži posunúť hranice svojich možností.“

Režírovaním filmu poverili producenti režiséra Phillipa Noyca, majstra politických thrillerov. Na svojom konte má filmy ako Jasné nebezpečenstvo alebo Vysoká hra patriotov, kde si v oboch zahral Harrison Ford úlohu analytika CIA Jacka Ryana.

Niekedy môže akcia zatieniť zvyšok filmu, ale Phillip to vie veľmi dobre vyvážiť,“ usudzuje di Bonaventura. „Vždy sa uisťuje, či je hrdina niekým, koho naozaj dokážete chápať. A vy ste tak schopný rozumieť tomu, čo robí a prečo.“

Dôvod, kvôli ktorému som chcel tento film natáčať, je jednoduchý – po tom, čo som si prečítal scenár, som vedel, že ide o film, ktorý by som v kine chcel vidieť. Kúpil by som si naň lístok,“ vraví Noyce. „Keď som si Kurtov scenár prečítal prvýkrát, prekvapilo ma, aká je to lákavá kombinácia historických faktov a popcornovej fikcie. Zdalo sa, že našiel dokonalý recept na jeden z tých výnimočných filmov, ktoré súčasne tešia dušu a dráždia zmysly, napínavé dobrodružstvo, ktoré poteší dospelého, skrytého v každom teenagerovi, a dieťa, ukrývajúce sa v každom dospelom.“

Noyce sa v skutočnosti o veci, ktorými sa film zaoberá, zaujíma už celé roky – bol pre neho zrodený. „Môj otec pracoval pre Z Special Force, čo bola austrálska obdoba OSS, predchodca CIA. Vyrastal som v úžase nad príbehmi môjho otca – špióna. Ako malý chlapec som trávil popoludnie tým, že som chodil za ľuďmi a hodinu alebo dve ich špehoval. Chcel som sa stať špiónom, ale nikdy k tomu nedošlo.“

Naozaj na mňa urobilo dojem, ako sa režisér s veľkým nasadením snažil o to, aby natočil zábavný, napínavý a dramatický film, a predsa pri tom stále myslel na jeho reálnosť,“ hovorí Mahle, konzultantka zo CIA. „Čo sa týka špionáže, tak celá rada hollywoodskych filmov nemá s realitou vôbec nič spoločného, ale Phillip chcel, aby film pôsobil dojmom, že sa to všetko nejako skutočne mohlo stať. Boli pre neho dôležité tak ako drobné detaily, tak aj nosné body celého príbehu.“

Podľa Jolie sa Noyce pred natáčaním ktoréhokoľvek zo svojich filmov zaujíma o najmenšie detaily života postáv v jeho filme. „Zaujíma sa o neuveriteľné množstvo vecí, o drobné, zdanlivo nepodstatné detaily, vďaka ktorým sú potom naše postavy ucelenejšie,“ tvrdí. „Keď režíruje špionážny thriller, je práve on tým, z koho sa stáva takmer špión.“

Phillip točí filmy vo veľmi špecifickom rytme, ktorý prispôsobuje hercom,“ domnieva sa di Bonaventura. „Úplne sa sústredí na to, čo robia, čo sa deje v každom okamihu natáčania, a pri natáčaní sa vo svojom režisérskom kresle rôzne krčí. A vy dokážete presne vycítiť, čo má byť podľa neho vrcholom aktuálneho hereckého výkonu.“

Pre Lieva Schreibera, ktorý stvárnil Teda Wintera, ktorému je v CIA Salt podriadená, bolo sledovanie Noyca pri natáčaní ako pokročilý herecký kurz. „Phillipje niekto, koho som ako filmár a herec vždy obdivoval,“ hovorí Schreiber, ktorý pred nedávnom režíroval svoj prvý film. „Príležitosť vidieť ho zblízka pri práci bola k nezaplateniu.“

Schreiber je herec preslávený vážnymi dramatickými rolami vo filmoch ako Manchurianský kandidát alebo Odpor, ale v poslednom čase sa objavil aj v akčnom filme X-men Origins: Wolverine. „Liev sa veľmi zaujíma o politické dianie a je to rozvážny človek, takže sa s ním perfektne spolupracuje,“ tvrdí Jolie. „Berie svoju rolu vážne, ale aj tak sa dokáže baviť.“

Hovorí sa, že keď Schreiber prvýkrát dostal scenár k filmu Salt, tak ho prečítal jedným dychom. „Nedalo sa od neho odtrhnúť, „ spomína. „Doslova som ho zhltol. Bolo to veľmi zábavné čítanie.“

Schreibera tiež zaujala myšlienka lovu na špióna, ktorý žil dlhé roky v utajení pod inou identitou. „Počul som veľa príbehov o policajtoch, ktorí pracovali celé roky v utajení a viac menej sa do svojich úloh tak trochu vžili,“ vysvetľuje. „Začali byť príliš zmätení a neboli si istí, pre koho vlastne pracujú, a ako náhle sa skončila ich úloha, potrebovali pomoc odborníkov, aby sa vrátili do stavu pred utajením.“ S touto otázkou sa musí stretávať aj Winter, ktorý je rozdvojený a váha, či má Salt pomáhať alebo ju pomáhať dolapiť. Môže byť človek, ktorého tak dobre pozná, skutočne niekým úplne iným?

Jolie opisuje Schreibera ako „jedného z tých hercov, ktorí idú neustále naplno. Pracuje naozaj tvrdo a keď prisľúbil účasť, vedeli sme, že vďaka nemu bude jeho postava lepšia a silnejšia.“

Podobného herca hľadali tvorcovia filmu aj pre rolu Peabodyho, muža, ktorý je poverený úlohou nájsť Salt a priviesť ju naspäť. Ako člen oddelenia interných záležitostí CIA nie je príliš chápavou osobou. „Nie sú to ľudia, ktorí by určovali pravidlá, sú to ich vykonávatelia,“ vysvetľuje Jolie. Najmä ona bola veľmi potešená, keď bol do tejto úlohy obsadený držiteľ ceny Olivier, britský herec Chiwetel Ejiofor, ktorého sme mohli vidieť vo filmoch ako 2012, Talk to me alebo Americký gangster. „Chiwetel je silná osobnosť a je veľmi odolný. Je to úžasný herec.“

Ejiofor vzápätí zistil, že scenár ponúka viac, než len odvážne akčné scény. „Ide o veľmi svižný, vzrušujúci film,“ hovorí. „Je v ňom z každého rožku trošku – je to politický thriller i paranoidný thriller a postavy sú dosť zaujímavé.“

Ako pracovník interných záležitostí, ktorému bol prípad pridelený, je na Peabodym, aby posúdil, či ruský dezertér o Salt klame alebo hovorí pravdu. „Začína to ako naháňačka s dvojakým cieľom – jednak ju skutočne fyzicky zatknúť, a súčasne zistiť, či je medzi agentmi ruský špión, a pokiaľ áno, či je tým špiónom práve ona,“ objasňuje Ejiofor. „A to je základ celého konfliktu medzi ním a Salt.“

„Peabody pristupuje k svojej práci tak, že je odhodlaný Salt za každú cenu zadržať,“ pokračuje di Bonaventura. „Chiwetel túto rolu stvárnil s intenzitou, ktorá je jednoducho výnimočná. Myslím, že sa diváci o Evelyn Salt budú naozaj obávať, až uvidia, že ju naháňa niekto taký.“

Pretože hrá v príbehu protivníka, tak bolo pre Jolie dôležité, aby mala s Ejioforom dobrý pracovný vzťah. „Myslím, že je skutočne dôležité dobre vychádzať s hercom, ktorý vo filme predstavuje vášho protivníka, pretože potom si počas súbojov k sebe navzájom trúfnete o niečo viac,“ tvrdí. „Obaja sme sa výborne bavili.“

Ako náhle bola väčšina úloh obsadená, povolal Phillip Noyce oscarového kameramana Roberta Elswita, ASC (Čierna krv, Dobrú noc a veľa šťastia) a výtvarníka Scotta Chamblissa, ktorý má na svojom konte napríklad nedávny hit Star Trek či úspešný seriál Alias, aby mu pomohli film premeniť zo scenára na realitu. Medzi ďalšie kľúčové osoby za kamerami patria tiež kostymérka Sarah Edwards (Tlmočníčka) a strihači Stuart Baird, A.C.E. a John Gilroy, A.C.E. Na filme sa tiež podieľal čerstvo Oscarom ocenený odborník na špeciálne efekty Burt Dalton (Podivuhodný prípad Benjamina Buttona) a tiež špecialista na vizuálne efekty Robert Grasmere, ktorý už v minulosti s Noycom spolupracoval na štyroch filmoch, okrem iného aj na snímke Vysoká hra patriotov.Natáčanie začalo scénami, v ktorých Salt uteká z Washingtonskej budovy CIA, v ktorej pracuje, po tom, čo ju ruský dezertér obviní z toho, že je ruskou špiónkou. Útek sa natáčal na L’Enfant Plaza, Constitution Avenue, pri pamätníku padlých námorníkov a v New York Avenue, len jeden blok od Bieleho domu. Režisér Noyce si tieto miesta, ktoré sú netypické pohľadnicové miesta Washingtonu, zvolil preto, že viac zodpovedali každodennému prostrediu federálnych budov, v ktorých sídlia klasickí byrokratVýtvarník Scott Chambliss mal už z minulosti bohaté skúsenosti s tvorbou špionážnych príbehov. „Počas svojej kariéry som pracoval na veľa projektoch, ktoré súviseli so špiónmi a vládnymi budovami,“ hovorí Chambliss, ktorý bol po niekoľkých rokoch výtvarníkom seriálu Alias. „Kvôli tomu, že som mal také rozsiahle skúsenosti, som sa musel v záujme nájdenia nových nápadov pustiť hlbšie rôznymi smermi, čo je často veľmi vzrušujúce.“

Po týždni vo Washingtone sa natáčanie presunulo do New Yorku, kde sa odohráva veľká časť príbehu: po tom, čo Evelyn Salt unikne CIA, odíde na Manhattan, kde podľa ruského dezertéra dôjde na štátnom pohrebe amerického viceprezidenta k atentátu.Interiéry a exteriéry scény pohrebu, jednej z kľúčových scén celého filmu, poskytla jedna zo známych newyorských pamiatok, byzantská budova kostola svätého Bartolomeja na Park Avenue. Kostymérka Sarah Edwards tu so svojim tímom niekoľko dní obliekala viac ako sedem stoviek komparzistov, ktorí predstavovali zástupy trúchliacich, vojenskú čestnú stráž, príslušníkov newyorskej polície, tajných bezpečnostných agentov, zabezpečujúcich ochranu amerického prezidenta, a tiež ochranu ruského prezidenta, ktorý na pohrebe prednáša smútočný prejav.

Mesto New York ponúklo tvorcom filmu nespočetné množstvo rozmanitých miest, kde sa jednotlivé scény mohli natáčať. „Veľmi ma baví hľadať miesta, ktoré sa hodia na natáčanie filmu,“ hovorí Chambliss. „A to bolo na tomto projekte jednou z najzaujímavejších vecí – úžasná variabilita požadovaných miest. New York je v tomto ohľade k filmárom neobyčajne štedrý.“

Chiwetel Ejiofor, ktorý predstavuje pracovníka oddelenia interných záležitostí Peabodyho, si natáčanie v New Yorku tiež užíval. „Koho by nebavilo natáčanie filmov v New Yorku?“ pýta sa. „Vždy sa teším, keď sa v scenári dočítam ‚Exteriér, New York, deň.‘ To je pre mňa vždy príjemné znamenie,“ smeje sa.

Natáčalo sa na viacerých ikonických miestach v New Yorku, napríklad v newyorskej botanickej záhrade v Bronxe, v hlavnom sídle newyorskej verejnej knižnice na Piatej Avenue či na moste na 59. ulici, ale tiež na odľahlejších miestach (ako napríklad Floyd Bennett Field v Brooklyne a nemocnici Coler Goldwater na Roosevelt Islande), priemyselnejších (železiarne a šrotoviská DonJon na Staten Islande a v priestoroch čističky odpadových vôd v Greenpointe v Brooklyne) i v podzemí (v newyorskom metre). „Spoznali sme aj ten menej lákavý obraz mesta,“ hovorí Jolie.

Okrem mesta New York sa natáčalo v rôznych lokalitách v rámci štátu New York, napríklad v budove súdu Westchester County v White Plains, na letisku v Farmingdale, či v parku Cantiague v Hicksville.Niektoré scény sa odohrávajú v prezidentskom centre núdzových operácií (označuje sa ako PEOC alebo aj ako „bunker“), v ktorom sa ukrýva americký prezident v prípade napadnutia zeme. Skutočné PEOC, ktoré nechal v priebehu druhej svetovej vojny postaviť Franklin Delano Roosevelt, sa nachádza pod východným krídlom Bieleho domu a je vybavený aj pre prípad jadrového útoku.

Nemôžem vám prezradiť ako, ale podarilo sa nám zistiť isté informácie o tom, ako tento bunker vyzeral pred 11. septembrom,“ zveruje sa Noyce. „Boli sme prekvapení – v tomto čase nebol príliš prepracovaný a dokonca sa do neho dalo pomerne ľahko dostať. Nevieme, ako tento kryt vyzerá dnes – to je tajné – ale môžeme špekulovať. Možno ho zmodernizovali, možno došlo k vybudovaniu hlbších úrovní, možno sa do neho momentálne dá dostať, ale ťažšie, možno je vybavený kvalitnejším vybavením.“

Scény, ktoré sa odohrávajú v Rusku, sa natáčali v ruskej ortodoxnej katedrále Panny Márie v East Village v New Yorku, ale štáb sa vybral aj priamo do Ruska, aby tu natočil jednu scénu pri rieke Volge. „V takomto filme môžeme vidieť veľké kontrasty,“ vysvetľuje Chambliss. „Napríklad to, ako sterilné prostredie vládnych kancelárií kontrastuje so skutočným kultúrnym bohatstvom na miestach, ako sú napríklad naše ruské lokácie.“

Keďže bola do hlavnej role obsadená Angelina Jolie, boli tvorcovia filmu v súvislosti s akčnými a kaskadérskymi scénami obmedzení len na vlastnú fantáziu. „Angelinaje nadšená, keď môže takéto scény točiť sama,“ vyhlasuje Simon Crane, ktorý bol režisérom pomocného štábu a súčasne mal na starosti kaskadérske scény. Crane už v minulosti s Jolie mnohokrát spolupracoval, napríklad na filmoch Lara Croft: Tomb Raider či Pán a pani Smithovci. „Ona sa skutočne s nadšením pustí do čohokoľvek.“Myslím, že je úžasné, keď sa filmové hviezdy chcú samy podieľať na akčných scénach, pretože vám to ako divákovi pomáha sa do scény vžiť“ myslí si producent Lorenzo di Bonaventura. „Je dosť odvážna.“Milujem natáčanie akčných filmov,“ vysvetľuje herečka. „Vždycky som veľmi rada behala a skákala a robila fyzicky náročné veci.“

Jolie sa s Cranom spolupracuje dobre nie len preto, že majú spolu bohaté skúsenosti, ale aj z prostého dôvodu, že Crane patrí k absolútnej špičke vo svojom obore. „Začal ako jeden z najlepších kaskadérov,“ popisuje Noyce. „Vo filme Cliffhanger je jedna úžasná scéna, kedy za letu prestupuje muž z jedného lietadla do druhého – to bol práve Simon. Najúžasnejšia a najviac vzrušujúca vojnová sekvencia, akú som kedy videl – Deň D vo filme Zachráňte vojaka Ryana – tu riadil Simon. Najpôsobivejšia bojová scéna, akú som kedy videl – film Odvážne srdce – choreografiu robil Simon. Najúžasnejší šermiarsky súboj, vo filme Trója – Simon. Ten človek je žijúca legenda. Čokoľvek, čo vás napadne, tak on to už niekedy skúšal a robil. Chopí sa diváka a doslova ho vtiahne priamo do filmu.“

Crane sám vraví, že uvítal možnosť znovu s Jolie spolupracovať. „Odjakživa sa snaží objavovať alebo vymýšľať nové spôsoby, ako točiť akčné scény,“ tvrdíV jednej z hlavných akčných sekvencií sa Salt, ktorú jej prenasledovatelia zahnali do kúta, vrhne odvážne z diaľničného nadjazdu a dopadne na idúci nákladný voz, ktorý prechádza po diaľnici pod ňou. Jej prenasledovatelia ju sledujú v SUV a zablokujú nákladnému autu cestu, čím Salt nútia k pomerne dramatickým únikovým manévrom, ktoré je nútená robiť priamo uprostred hustej premávky na šesťprúdovej diaľnici.

Crane so svojim tímom vychádzal pri práci z animatronického storyboardu, ktorý v predchádzajúcich mesiacoch vypracoval Noyce, a potom strávil niekoľko týždňov na diaľniciach pri Albany v New Yorku plánovaním, nacvičovaním a natáčaním tejto komplexnej sekvencie. Križovatka diaľnic Route 787 a Route 20 blízko Albany zodpovedala tomu, ako vyzerajú diaľnice vo Washingtone, D.C., a štáb tu spôsobil menšie dopravné problémy po tom, ako bolo pre potreby natáčania potrebné uzavrieť príjazdové a nájazdové rampy. Záber starostlivo naplánoval sám Crane v spolupráci s koordinátorom Wadom Eastwoodom a s dablérkou Angeliny Jolie Eunice Huthart. „Na tých autách skutočne vo filme vidíte Angelinu,“ vysvetľuje Crane.

Tým ich držiakom a popruhom bezvýhradne verím,“ priznáva sa Jolie. „Miesto aby som sa cítila vydesená, tak si pripadám, ako by som bola celý deň v cirkuse a mohla si tam robiť, čo sa mi zachce. Oni ma poznajú a vedia, čo dokážem a v čom naopak nie som najlepšia.“ Pri zmienke o inej scéne, v ktorej je nútená bosá liezť po rímse na dvanástom poschodí konštatuje, že „mám náhodou výšky rada, takže sme spoločne objavili rôzne možnosti, ako to využiť.“

Jolie taktiež spoločne s Cranom a jeho tímom spolupracovala na tvorbe bojového štýlu, ktorý mala jej postava používať. „Keďže som žena a pohybujem sa zľahka a rýchlo, prirodzene sme inklinovali k štýlom ako Muay Thai, ktorý je veľmi pôvabný,“ vraví Jolie. Muay Thai využíva „umenie ôsmych končatín“, v priebehu ktorého sú k úderom využívané nie len päste, ale tiež lakte, holene a kolená. „Potom sme si ale uvedomili, že nejde práve o praktický štýl, pokiaľ máte s niekým bojovať tvárou v tvár, a nepôsobil navyše ani príliš agresívne,“ vysvetľuje herečka.

Jolie a Crane preto zakomponovali do bojového štýlu Salt prvky Krav Maga, brutálnejšieho bojového štýlu, ktorý vznikol v Izraeli a používajú ho FBI a americké špeciálne jednotky. „Vo filme bojuje s pracovníkmi tajnej služby,“ zdôrazňuje Crane. „Niekoho takého nemôžete odrovnať príliš ľahko, inak by celý film pôsobil zmäkčilo. Salt je veľmi efektívna – ona v zásade nechce nikoho zabiť.“

V tomto filme sme sa strašne nabehali, ani vám to nie som schopný popísať,“ smeje sa Schreiber. „Behanie v mokasínach a v obleku – keď vidíte Harrisona Forda, myslíte si, že to nemôže byť nijak náročné. Ale ono je. Prvé dva týždne natáčania som mal na holeniach dlahy a každý deň si nohy chladil ľadom.“

O TVORCOCH

ANGELINA JOLIE (Evelyn Salt) je držiteľkou Oscara a trojnásobnou držiteľkou Zlatého glóbusu a je jednou z najtalentovanejších herečiek súčasného Hollywoodu. Naposledy sme ju mohli vidieť v úspešnom filme Clinta Eastwooda Výmena, za ktorý bola nominovaná na Oscara v kategórii Najlepší ženský herecký výkon. Ďalej bola nominovaná na Zlatý glóbus, ceny SAG, BAFTA, Broadcast Film Critics, London Film Critics a Chicago Film Critics.

Jolie sa taktiež objavila v hite Wanted z roku 2008, fantastickom thrillery v réžií Timura Bekmambetova, a v animovanom filme spoločnosti DreamWorks Kung Fu Panda s Jackom Blackom. V roku 2007 si zahrala v Beowulfovi Roberta Zemeckisa a v kritikou veľmi cenenom filme Sila srdca režiséra Michaela Winterbottoma. Za svoj výkon v tomto filme bola nominovaná na Zlatý glóbus a ceny SAG, Broadcast Film Critics a Film Independent’s Spirit Awards.

Medzi jej pripravované snímky patrí napríklad film The Tourist, v ktorom si pod taktovkou Floriana Henckela von Donnersmack zahrá spoločne s Johnny Deppom.

Na svojom konte má ďalej tiež napríklad snímky Kauza CIA v réžií Roberta De Nira s Mattom Damonom, Pán a pani Smithovci s Bradom Pittom, Alexander Veľký v réžií Olivera Stonea s Colinom Farrellom a Anthony Hopkinsom či akčnú snímku Svet zajtrajška v hlavných úlohách s Judom Law a Gwyneth Paltrow. Prepožičala svoj hlas animovanej snímke Príbeh žraloka, ktorý režírovali tvorcovia Shreka a v ktorom sa ozvali hlasy Willa Smitha, Roberta De Nira a Jacka Blacka.

Jolie sa taktiež objavila v thrillery Zlodej životov spoločnosti Warner Brothers s Ethanom Hawkom. V roku 2003 si zahrala hlavnú rolu v akčno-dobrodružnej snímke Lara Croft: Tomb Raider – Kolíska života, pokračovanie hitu režiséra Simona Westa Lara Croft: Tomb Raider z roku 2001, a v provokatívnej snímke Hranice zlomu stvárnila rolu pracovníčky OSN.

V roku 2001 sme ju mohli vidieť vo filme Siedmy hriech s Antoniom Banderasom v réžií scenáristu a režiséra snímky Gia, Michaela Cristofera. O rok skôr si zahrala Nicolasom Cagom a Robertom Duvallom rolu zlodejky áut v hite 60 sekúnd v produkcií Jerryho Bruckheimera. Okrem toho sa objavila v romantickej komédií Život alebo niečo také. Za rolu mentálne postihnutej pacientky vo filme Narušené získala Oscara, svoj tretí Zlatý glóbus, cenu Broadcast Film Critics Association, cenu ShoWest v kategórií Najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej roli a v rovnakej kategórií taktiež cenu SAG. Film podľa skutočného príbehu napísala Susanna Kaysen, réžie sa ujal James Mangold a objavila sa v ňom aj Winona Ryder.

Predtým si zahrala začínajúcu vyšetrovateľku po boku Denzela Washingtona v thrillery Zberateľ kostí v réžií Phillipa Noyceho. Okrem toho sa objavila vo filme Mikea Newella Bláznivá runway s Billym Bob Thorntonom a Johnom Cusackom. Za snímku Podoby lásky získala cenu National Board of Review. V tejto charakternej dráme v réžií Willarda Carrolla sa objavilo množstvo špičkových hercov, okrem iného Sean Connery, Gena Rowlands, Madeleine Stowe, Ellen Burstyn, Gillian Anderson a Dennis Quaid.

Kritika veľmi ocenila jej výkon v televíznom filme Gia, za ktorý získala Zlatý glóbus a cenu SAG a bola nominovaná na Emmy. Zahrala si tu rolu supermodelky Gii Carangi, ktorá zomrela na AIDS. Jolie bola ďalej nominovaná na cenu Emmy za svoj výkon po boku Garyho Sinisa vo filme George Wallace, historickej dráme televíznej stanice TNT o kontroverznom alabamskom guvernérovi. Táto snímka jej vyslúžila prvý Zlatý glóbus a nomináciu na cenu CableACE za rolu Wallaceovej druhej ženy Cornelie.

Jolie si tiež zahrala po boku Davida Duchovnyho a Timothyho Huttona vo filme režiséra Andyho Wilsona Ruky od krvi. Predtým sa objavila v štvorhodinovej minisérii stanice Hallmark Pravé ženy. Film režírovala Karen Arthur na motívy historického bestselleru Janice Wood Windle. Vidieť sme ju mohli tiež vo veľmi úspešnej snímke Annette Haywood-Carter Foxfire a v snímke Iaina Softleyho Nebezpečná sieť.

Ako členka slávneho MET Theatre Ensemble Workshop študovala herectvo na Lee Strasberg Theatre Institute a venovala sa štúdiu aj u Jana Tarranta v New Yorku a Silvany Gallardo v Los Angeles.

Jolie sa tiež preslávila svojou humanitárnou činnosťou. Bola prvou osobou, ktorá od United Nations Correspondents Association získala cenu Citizen of the World a v roku 2005 tiež Global Humanitarian Action Award. Vo februári 2007 bola Jolie na obdobie piatich rokov prijatá do Rady zahraničných vecí, ktorá má za úlohu vychovávať novú generáciu mierových politikov. Jolie je taktiež jednateľkou dobrej vôle v rámci United Nations High Comissioner for Refugees (UNHCR). Pomáhala presadiť zákon o ochrane nezaopatrených detí a založila Národné centrum pre deti utečencov a imigrantov, organizáciu, ktorá poskytuje zdarma legálnu pomoc deťom, hľadajúcim azyl.

LIEV SCHREIBER (Ted Winter) je všeobecne považovaný za jedného z najlepších hercov svojej generácie, čo mal šancu preukázať pestrou škálou pôsobivých, humanistických a občas drsných rolí, za ktoré zožal veľké úspechy na plátnach kín, v divadle aj na televíznych obrazovkách. Jeho posledné voľby rolí len potvrdzujú smer, ktorým sa vydal. Pred nedávnom sa objavil spoločne s Danielom Craigom a Jamiem Bellom vo filme Odpor, dráme z druhej svetovej vojny v réžií Edwarda Zwicka. Títo traja herci tu stvárnili trojicu židovských bratov, ktorí utečú z nacistami okupovaného Poľska do bieloruských lesov, kde sa pripoja k hnutiu odporu a aby mohli ochrániť sami seba a pomôcť ďalším ľuďom v ohrození, založia tu dedinu. Naposledy sme ho mohli vidieť v roli Victora Creeda vo filme X-men Origins: Wolverine, v ktorom sa v titulnej roli opäť objavil Hugh Jackman. Podľa scenára Davida Benioffa film režíroval Gavin Hood. Schreibera sme ďalej mohli vidieť vo filmoch Zažiť Woodstock, Repo Men a Every Day.

V decembri 2006 mala premiéru snímka Farebný závoj s Edwardom Nortonom a Naomi Watts. Schreiber si taktiež zahral po boku Meryl Streep a Denzela Washingtona vo filme Machurianský kandidát, s Juliou Stiles vo filme Satan prichádza, po boku Bena Afflecka v snímke Najhoršie obavy a spoločne s Hugh Jackmanom vo filme Kate a Leopold. Objavil sa aj vo filme Mikea Newella Láska za čias cholery. Svoje divadelné skúsenosti využil v roli Laerta v Hamletovi, spoločne s Ethanom Hawkom. Vidieť ho bolo aj vo filme Hurikán v ringu, veľmi úspešnej biografickej snímke s Denzelom Washingtonom, a tiež spoločne s Diane Lane a Viggom Mortensenom vo filme Prechádzka po Mesiaci.

Schreiber je takisto uznávaným divadelným hercom. Svojim spracovaním role Rickyho Romy v obnovenej premiére hry Davida Mameta Glengarry Glen Ross Schreiber získal cenu Tony. V lete 2006 sa na divadelné dosky vrátil v Public Theatre v hre Macbeth spoločne s Jennifer Ehle v réžií Moisese Kaufmana. V rámci akcie Shakespeare in the Park si v tejto hre zahral aj v Central Parku v Delacorte Theater. Začiatkom roku 2007 sa Schreiber na Broadway vrátil, aby tu účinkoval v hre Talk Radio Erica Bogosiana. Toto prvé broadwayské naštudovanie malo premiéru v Longacre Theater v marci toho roku a Schreiber bol za svoju rolu rozhlasového moderátora Barryho Champlaina nominovaný na svoju druhú cenu Emmy. Začiatkom tohto roku sa dočkal tretej nominácie a síce za svoj výkon v hre A View from the Bridge na Broadwayi. V roku 2005 natočil Schreiber svoj režijný debut, snímka Všetko je osvetlené, ktorý bol adaptáciou rovnomenného bestselleru Jonathana Safrana Foera. Ešte pred vydaním tohto románu Schreiber čítal ukážku v magazíne The New Yorker, obstaral si práva, napísal scenár a potom s projektom oslovil spoločnosť Warner. Film, v ktorom sa objavil Elijah Wood, bol v roku 2006 vyhodnotený komisiou National Film Board ako jeden z desiatky najlepších filmov toho roku.

CHIWETEL EJIOFOR (William Peabody) stále dokazuje svoje bohaté a rozmanité herecké schopnosti v širokej škále žánrov. Naposledy sme ho mohli vidieť v akčnej snímke Rolanda Emmericha 2012 po boku Johna Cusacka, Dannyho Glovera a Thandie Newton. Medzi jeho posledné filmy patria napríklad Endgame, snímka Ridleyho Scotta Americký gangster a film Talk to Me, za ktorý získal Independent Spirit Award za najlepší výkon vo vedľajšej roli a v ktorom si zahral spoločne s Donom Cheadlom. Medzi jeho ďalšie nedávne filmy patrí tiež Červený pás Davida Mameta, Topánky, Štyria bratia, snímka Spikea Lee Spojenec s Clivom Owenom, Jodie Foster, Christopherom Plummerom a Denzelom Washingtonom, a na Oscara nominovaný film Potomkovia ľudí.

V roku 1998 obsadil Ejiofora Steven Spielberg do svojej snímky Amistad, v ktorej stvárnili hlavné role Morgan Freeman a Anthony Hopkins, a na tento úspech vzápätí nadviazal rolami v komédií Richarda Curtisa Láska nebeská, vo filme Woodyho Allena Melinda a Melinda a v snímke Stephena Frearsa Špina Londýna, za ktorú získal vysoké uznanie a získal za ňu aj cenu British Independent Film Award a Evening Standard Film Award v kategórií Najlepší mužský herecký výkon. Medzi jeho televízne role patrí okrem iného aj rola v seriáli Canterburské rozprávky, a za svoj výkon po boku Toni Collette a Tima Rotha v televíznom filme Tsunami: Následky bol nominovaný na Zlatý glóbus a na NAACP Image Award.

Svoju filmovú a televíznu tvorbu sa snaží rovnomerne vyvažovať aj pôsobením v divadle, kde si okrem iného v Donmar Warehouse zahral titulnú rolu v Othellovi v réžií Michaela Grandaga. Za tento svoj výkon získal v roku 2008 Olivier Award v kategórií Najlepší mužský herecký výkon. Ďalej účinkoval napríklad v hre Blue/Orange v réžií Rogera Michella, a vidieť bol aj ako Rómeo v hre Rómeo a Júlia v naštudovaní Tima Supplea.

PHILLIP NOYCE (réžia) pochádza z austrálskeho mesta Griffith v Novom Južnom Walese, ale keď mal dvanásť rokov, presťahovala sa jeho rodina do Sydney. Ako teenager sa zoznámil s undergroundovými filmármi, ktorí točili filmy s celkom minimálnymi rozpočtami, ale zamiloval si aj mainstreamové americké filmy. V osemnástich rokoch natočil svoj prvý film, pätnásťminútovú snímku Better to Reign in Hell, kde na výrobu použil unikátny spôsob financovania natáčania, spočívajúcom v tom, že svojim známym predával role v ňom. V roku 1973 bol Noyce prijatý na Australian National Film School. Tu natočil film Castor and Pollux, päťdesiatminútový dokument, ktorý získal v roku 1974 cenu ako najlepší austrálsky krátky film.

Noyceho prvým profesionálnym filmom bola päťdesiatminútová dokumentárna dráma God Knows Why, But It Works, ktorú natočil v roku 1975. Tým si otvoril cestu k svojej prvej celovečernej snímke, road movie Backroads, v ktorej sa objavil austrálsky aktivista Gary Foley. V roku 1978 režíroval snímku Newsfront, na ktorej sa podieľal aj ako spoluautor scenára. Film získal na Austrálskych filmových cenách ocenenie v kategóriách Najlepší film, Najlepšia réžia a Najlepší pôvodný scenár a stal sa v Austrálii veľkým komerčným hitom. Okrem toho, že mal premiéru na Londýnskom filmovom festivale, bol Newsfront tiež prvým austrálskym filmom, ktorý sa premietal na festivale v New Yorku.

V roku 1982 bola jeho snímka Heatwave vybraná, aby sa premietala v rámci režijnej prehliadky na festivale v Cannes.

Medzi Noyceove ďalšie filmy patria napríklad komerčne veľmi úspešné snímky Vysoká hra patriotov z roku 1992 a Jasné nebezpečenstvo z roku 1994, politické thrillery, v ktorých stvárnil hlavnú rolu Harrison Ford, rovnako ako úspešné snímky Úplné bezvetrie z roku 1989 s Nicole Kidman, Samom Neillom a Billym Zanom a Zberateľ kostí z roku 1999 s oscarovými hercami Denzelom Washingtonom a Angelinou Jolie. Keď sa v roku 2002 po dvanástich rokoch v Hollywoode vrátil do svojej rodnej Austrálie, mali takmer súčasne svetovú premiéru dva jeho filmy: Tichý Američan a Rabbit-Proof Fence. Vo filme Tichý Američan si zahral Michael Caine, ktorý bol za svoj výkon nominovaný na Oscara. Snímka sa objavila vo viac ako dvadsiatke rebríčkov desiatky najúspešnejších filmov roka 2002, mimo iného tiež v rebríčkoch National Board of Review a American Film Institute.

Rabbit-Proof Fence bol natočený na motívy skutočných udalostí a pojednával o únose troch aboridžinských dievčat, ktoré boli v roku 1931 unesené austrálskymi vládnymi úradmi v rámci oficiálnej vládnej politiky. Film zvíťazil v kategórií Najlepší film na Australian Film Awards a spoločne s filmom Tichý Američan za neho Noyce získal celú hromadu režijných ocenení, vrátane americkej ceny National Board of Review a britskej London Film Critics Circle.

V rokoch 2006 a 2007 mal v spoločnosti Focus Features/Universal premiéru Noyceov juhoafrický thriller Dotkni sa ohňa s Timom Robbinsom a Derekom Lukom. Film bol v roku 2006 komisiou National Board of Review vyhlásený ako jeden z najlepších nezávislých filmov.

Medzi Noyceovu televíznu tvorbu patria napríklad austrálske minisérie The Dismissal z roku 1983 či Cowra Breakout z roku 1984, na ktorých sa podieľal aj ako spoluautor scenára. Obidva produkoval jeho priateľ, režisér George Miller. Noyce tiež režíroval pilotné diely seriálov Volanie mŕtvych stanice Fox z roku 2003 a Brotherhood stanice Showtime z roku 2006. V roku 2010 bude mať na stanici FX premiéru seriál Lights Out, na ktorom sa Noyce podieľa ako výkonný producent.

KURT WIMMER (scenár) je americký scenárista a režisér. Wimmer vyštudoval Floridskú univerzitu v obore histórie umenia. Presťahoval sa do Los Angeles, kde dvanásť rokov pracoval ako scenárista a adaptoval diela ako Sféra s Dustinom Hoffmanom a Aféra Thomasa Crownea s Piercom Brosnanom.

V roku 2002 natočil Wimmer svoj režijný debut Equilibrium s Christianom Baleom a Emily Watson. Wimmer tiež napísal a režíroval snímku Ultraviolet s Millou Jovovich, a bol autorom scenára k filmu Street Kings s Keanu Reevesom a Forestom Whitakerom. Jeho najnovším scenárom je Ctihodný občan s Gerardom Butlerom a Jamiem Foxxom v réžií F. Garyho Graya.

Daj si podcast, nech si kdekoľvek

Nechaj sa uniesť do sveta hudby, zábavy a inšpiratívnych príbehov!

Počúvať

Europa 2 na sociálnych sieťach