Europa 2 - Maxximum muziky

Pozor: Online podvody ťa môžu pripraviť o nemalé peniaze. Tieto pojmy musíš ovládať!

Sketch Bros a odborníci z VÚB banky ti poradia, ako sa vyhnúť onlinovým podvodníkom. Spôsobov, ako ťa niekto dokáže obrať o poriadny balík peňazí, je veľmi veľa, a preto treba vedieť, ako sa pred nástrahami chrániť.

Tento raz si Samuel Procházka a Oliver Oswald pozvali do štúdia Rada Adamkoviča a Mirku Vráblovú. Rado vedie oddelenie, ktoré sa nazýva Prevencia podvodov a Mirka je zodpovedná za riešenie reklamácií platobných kariet.

Vypočuj si najnovšiu epizódu podcastu Nebuď Ďuro, v ktorej sa dozvieš:

  • S akými podvodmi sa najčastejšie stretávame
  • Prečo si treba dávať pozor na podvodné facebookové súťaže a čoho sa najčastejšie týkajú
  • Ako sa dá vyvarovať phishingu
  • Čo je smishing a prečo je nebezpečnejší ako phishing
  • Ako rozoznať, či ťa kontaktuje skutočne banka, alebo podvodník
  • Čo ti banka dokáže garantovať, ak naletíš podvodníkovi
  • Čo je skimming a či funguje aj dnes
  • Na čo si treba dávať pozor, ak predávaš na bazároch
  • Ako rozoznať pofidérnu stránku od skutočného e-shopu
Tento obsah nie je možné sprístupniť bez prijatia súborov cookies.

Skimming, phising či dokonca aj smishing. Mnohí ani netušia, čo tieto pojmy znamenajú, no ak chceš byť chránený pri online platbách, mal by si sa s nimi zoznámiť.

Rado Adamkovič hovorí, že s phishingom sa stretávajú najčastejšie. „Pri phishingu sú klienti oslovení podvodníkmi prostredníctvom mailu, ktorý sa tvári ako keby bol zaslaný priamo z banky,“ objasňuje. Dodáva, že okrem e-mailov kontaktujú podvodníci klientov aj cez sms správy alebo priamo telefonicky.

Odborníci však ubezpečujú, že samotné bankové služby alebo produkty sú bezpečné, ak klienti nakupujú na overených e-shopoch. Zároveň upozorňujú, že pri phishingu podvodník vždy kontaktuje klienta ako prvý.

Podvodné podnikanie je založené na nepozornosti

„Klient dostane e-mail, ktorý sa tvári tak, ako keby bol zaslaný z banky. V ňom sa píše, že je potrebné, aby si klient aktivoval službu alebo aktualizoval osobné údaje. V maili je link, ktorý ho následne presmeruje na stránku, ktorá vyzerá ako stránka nášho internetového bankovníctva. Na nej je klient vyzvaný, aby zadal prihlasovacie údaje, ktoré pozostávajú z mena a hesla. Následne od neho podvodníci chcú, aby zadal údaje o platobnej karte,“ objasňuje, ako funguje phishing, zatiaľ čo dodáva, že občas vyžadujú online podvodníci aj to, aby klient zadal autorizačný kód.

Mirka Vráblová hovorí, že banka sa klientov na takéto údaje nikdy nepýta pod zámienkou aktualizácie dát alebo odblokovanie služieb. Obidvaja odborníci sa zhodujú na tom, že podvodné podnikanie je založené na nepozornosti a upozorňujú, že banka od teba nikdy nebude chcieť všetky prístupové údaje.

​Všetky epizódy podcastu Nebuď Ďuro nájdeš na podmaz.sk alebo vo svojej podcastovej aplikácii.

Tento podcast ti prináša VÚB banka, člen skupiny Intesa Sanpaolo.

Daj si podcast, nech si kdekoľvek

Nechaj sa uniesť do sveta hudby, zábavy a inšpiratívnych príbehov!

Počúvať

Europa 2 na sociálnych sieťach